søndag 6. juni 2010

Formål

IKT-servicefag skal bidra til å utvikle kompetanse innen drift og vedlikehold av IKT-systemer, og brukerstøtte i privat og offentlig virksomhet. Nyskapende og avansert bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi – IKT – kan bidra til konkurransedyktig og rasjonell ressursutnyttelse i privat og offentlig virksomhet. Mange kritiske funksjoner i samfunnet er helt avhengige av at IKT-systemene fungerer som de skal og brukes effektivt av kvalifisert personell. Opplæringen skal bidra til å sikre effektiv og stabil drift, medvirke til å utvikle kompetanse som kan fremme verdiskapning og skape mulighet for å utvikle virksomheten ved å støtte driften med IKT-systemer.


Det er godt å vite hva formålet med faget er, når en skal undervise i et fag som ikke har læremidler.

Første setning inneholder egentlig to setninger

1. IKT-servicefag skal bidra til å utvikle kompetanse innen drift og vedlikehold av IKT-systemer.

2. IKT-servicefag skal bidra til å utvikle kompetanse innen brukerstøtte i privat virksomhet og offentlig virksomhet.

Dette er skrevet for den mest slaskete ikt-servicefag elev. Jeg synes jeg høre han si: "Vi trenger jo bare å bidra litt og vi utvikler jo oss hele tiden når vi er på LAN." Jeg synes det må stå: IKT-servicefag gir kompetanse i drift og vedlikehold av IKT-systemer.

Når vi har nevnt private virksomheter og offentlige virksomheter, hvilke virksomheter har vi glemt? Jeg mener ingen og derfor er siste del av setningen unødvendig, kan hende hele setningen.

Nyskapende og avansert bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi – IKT – kan bidra til konkurransedyktig og rasjonell ressursutnyttelse i privat og offentlig virksomhet.

Ja vel, det kan hende det er sant. Kan hende det motsatte er sant også, men hva har det med formålet med ikt-servicefaget? Det er jo bare en påstand og opplysning om at informasjon- og kommunikasjonsteknologi kan forkortes IKT.

Jeg vil foreslå at det må stå: Avansert og nyskapende ikt vil gjøre verden bedre og mer demokratisk. Ingen ressurser i offentlig eller privat virksomhet vil forbli unyttet. :)

Mange kritiske funksjoner i samfunnet er helt avhengige av at IKT-systemene fungerer som de skal og brukes effektivt av kvalifisert personell.

Igjen en selvfølgelighet. Samfunnet er avhengig av fungerende ikt-systemer. Det vet vi.

Opplæringen skal bidra til å sikre effektiv og stabil drift, medvirke til å utvikle kompetanse som kan fremme verdiskapning og skape mulighet for å utvikle virksomheten ved å støtte driften med IKT-systemer.

Tre delsetninger i en som passer seg for en byråkrat som ikke vil bli oppfattet som dum. Setningen er så vide at vi kan putte mye i dem. Bruk av Facebook og Twitter og andre Web 2.0 for eksempel. Endringsledelse glir glatt inn formålet. Var det ikke det som var formålet med ikt-servicefaget: endre verden til det bedre?

Opplæringen skal bidra til å gi kunnskap om innkjøp, drift og vedlikehold av IKT-systemer. Behandling av informasjon på etisk forsvarlig måte skal stå sentralt i opplæringen. Den skal fremme den enkeltes kompetanse i kommunikasjon med forskjellige målgrupper gjennom ulike medier. Bevisst bruk av norsk og engelsk fagspråk er en viktig del av slik kommunikasjon. Videre skal opplæringen bidra til å øke kompetansen til å yte service gjennom bruker- og driftsstøtte. Opplæringen skal bidra til å synliggjøre muligheter og utfordringer ved å bruke IKT og å vise hvordan IKT kan benyttes i utviklings- og omstillingsprosesser.
Opplæringen skal legge vekt på samarbeid, selvstendig arbeid og praktisk bruk av kunnskap.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Om meg

Bildet mitt
Jobbet som lærer ved Steinkjer vgs. Skolebloggen min er http://23om20.wordpress.com