tirsdag 21. april 2009

Kompetansemål - Virksomhetsstøtte

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • dokumentere IKT-bruk og vurdere kostnads- og nytteverdien av et IKT-system
  • kartlegge behov for IKT-støtte i en arbeidsprosess og utarbeide en kravdefinisjon for et IKT-system
  • hente informasjon, gi råd og veilede i forbindelse med planlegging av nye systemløsninger i en virksomhet
  • vurdere nye systemløsninger i en virksomhet i henhold til relevant regelverk og veiledninger i bruk av IKT som hjelpemiddel
  • gjennomføre en undersøkelse av brukertilfredsheten i en virksomhet og vurdere resultatet mot organiseringen av brukerstøtten og avtalt tjenestekvalitet
  • ta i bruk og gi råd om kontorstøttesystemer for effektivisering, forenkling og automatisering av arbeidsoppgaver
  • kartlegge skjulte IKT-kostnader i en virksomhet og foreslå tiltak for å redusere dem
  • gjennomføre og dokumentere en analyse av henvendelser til brukerstøtte for å avdekke behov for endringer, opplæring og brukerveiledninger

Verb
dokumentere, dokumentere, hente, vurdere, vurdere, vurdere, veilede,
bruke, rådgi, rådgi, kartlegge, kartlegge, gjennomføre, gjennomføre,
foreslå

Substantiv
Mål, opplæringen, eleven, IKT-bruk, kostnadsverdi, nytteverdi, IKT-system, IKT-støtte, arbeidsprosess, kravdefinisjon, IKT-system, informasjon, systemløsninger, virksomhet, systemløsninger, virksomhet, regelverk, veiledninger, hjelpemiddel, undersøkelse, brukertilfredshet, virksomhet, brukerstøtte, tjenestekvalitet, kontorstøttesystem, arbeidsoppgave, IKT-kostnad, virksomhet, tiltak, analyse, henvendelse, brukerstøtte, behov, endringer, opplæring, brukerveiledninger


-------------------------
Tjenesteutvikling VG3
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
  • gjøre rede for virksomhetens organisering og produksjon
  • dokumentere og kartlegge virksomhetens behov for forbedring av en IKT-tjeneste
  • vurdere hvordan bruk av IKT kan forbedre og effektivisere en arbeidsprosess, og hvordan dette
  • kan påvirke brukernes arbeidsmiljø
  • utarbeide vedlegg til en standardavtale for leveranse av en IKT-tjeneste som dokumenterer
  • virksomhetens kvalitets- og sikkerhetskrav
  • vurdere og dokumentere brukernes og virksomhetens kostnader og nytte av en IKT-tjeneste
  • vurdere og dokumentere en IKT-tjeneste med tanke på gjeldende regelverk for helse, miljø og
  • sikkerhet og personvern
  • arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforhold i IKT-servicefaget, og gjøre rede for
  • arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
  • utføre arbeidsoppgaver på en ergonomisk riktig måte

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Om meg

Bildet mitt
Jobbet som lærer ved Steinkjer vgs. Skolebloggen min er http://23om20.wordpress.com